برای درس خواندن کدام بهتر است؟ چای، قهوه، شیر

می دونم خیلی به گوشتون خورده که جای یا قهوه فلان ضرر یا فایده را داره. اخبار های ضد و نقیض هم به گوشتون خورده. ولی احتمالا این مطلب قضیه را برای شما روشن خواهد کرد.

صادران قهوه

صادرات قهوه

صحبت و تصمیم گیری در انتخاب چای یا قهوه کار ساده ای نیست. بهتر است بدانید که بعد از نفت، دومین حجم صادرات واردات جهان به قهوه اختصاص دارد. و به همین دلیل است که اخبارهایی برای فایده و زیان آن خیلی به گوش می رسد. مثل اخبار قیمت نفت !

درگزارشی که اکونومیست آورده است، در کشور خودمان، میزان مصرف چای ۹ برابر قهوه است. و در میانگین جهانیاین عدد ۳ برابر است. یعنی ما ایرانی ها بیشتر با چای راحتیم تا قهوه!

نحوه تغییر الگوی چای و قهوه
نحوه تغییر الگوی چای و قهوه

تا ۲۵۰ سال پیش، مصرف کننده ی عمده ی قهوه ی دنیا کشورهای مسلمان بوده اند. در انگلیس چای خوردن یک رسم دیرینه هست و هرجا را استعمار می کردند، این ویژگی چای دوستی را آنجا نیز می بردند. ولی طی تحولات سریعی که در جهان رخ داد،جغرافیای مصرف قهوه و چای نیز تا حدودی دگرگون شد. اینکه مردم یک کشوری چای یا قهوه را انتخاب می کنند، به دلیل عواملی مانند گسترش مستعمرات در دنیا، جغرافیای آن کشور و تغییراتی که در تجارت های بین المللی رخ می دهد است.

یک استاد جغرافی دان یکی از بهترین دانشگاه های دنیا (استنفورد) ، با تحلیل داده ها می گوید :

نام چای و هند با هم عجین شده و از طرفی دیگر کشورهایی مانند فیلیپین و کره ی جنوبی که جغرافیای آن ها در میان کشورهای چای خورها هست، بیشتر به قهوه تمایل دارند.چون این دو کشور رابطه ی خیلی دوستانه ای با آمریکا دارند.

اگر بخواهیم در مورد فواید و ضررهای چای و قهوه صحبت کنیم:

♥ قهوه در افزایش توانایی یادآوری مطالب خیلی مفید است.

قهوه مانع از بروز دیابت نوع ۲ می شود.

اضافه کردن شیر به چای
اضافه کردن شیر به چای

 

چای در کاهش احتمال سرطان سینه در خانم ها تاثیر دارد. (اگر به چای شیر اضافه شود این خاصیتش را از دست میده)

چای برای قلب خیلی مفید است و قهوه برای کبد.

هردوتاشون که کافئین دارند و خب ضررهای دارد. چای چون حاوی فلوراید هست ، ضرر کمتری برای دندان ها دارد.

خب حالا سعی میکنیم به توضیحات بالا نظم بیشتری بدهیم تا ذهن شما ازآشفتگی دربیاید.

گزارش سلامت دانشگاه هاروارد:

نسبت نوشیدنی های روزانه
نسبت نوشیدنی های روزانه

 

اولین مایعی که توصیه می شود، آّب هست. بهتر است که ۵۰% مصرف مایعات روزانه ی ما متعلق به آب باشد. بهترین نوشیدنی ها بعداز آب، چای و قهوه می باشند. بخاطر اینکه آنتی اکسیدان موجود در آن ها برای بدن مفید است. که به میزان ۲۸ % بهترین حالت توصیه شده است. در بین چای ها نیز، چای سبز مفیدتر است. تحقیقات در زمینه ی چای و قهوه همچنان ادامه دارد. ولی چیزی که مشخص است، اضافه کردن شکر و طعم دهنده ها به چای و قهوه باعث میشه که از یک نوشیدنی سالم به نوشیدنی غیرسالم تبدیل شوند. توجه : زنان باردار نباید روزانه بیشتر از یک لیوان چای یا قهوه مصرف کنند.

نوشیدنی سالم بعدی شیر می باشد. البته از نوع کم چرب! چون حاوی کلسیم  و میتامین د هست. به میزان ۱۶% توصیه شده است. مصرف روزانه بیشتر از ۲ لیوان شیر (حتی کم چرب) مضر می باشد.

جهت مطالعه توضیحات بیشتر و مفصل تر به زبان انگلیسی گرازش دانشگاه هاروارد را ببینید.

 

چای و کنکور
چای و کنکور

بهتر است که :

  • رنگانه چای را جدا کنید. (حدود ۲۰ ثانیه که چای را داخل آب جوش گذاشتید آب ش را عوض کنید)
  • نهایت تا نیم ساعت پس از تهیه مصرف شود. چون هرچه بیشتر بماند، سم بیشتری آزاد می کند.
  • بهترین چای، چای هایی هستند که زود رنگ نمی دهند یا به عبارتی دیگر معطر نیستند.
  • چای را نباید پر رنگ یا داغ مصرف کرد.
  • بجای قند از توت، کشمش و.. استفاده کنید.

منبع : ریاضی ۱۰۰

مهندس حامد دلیجه ۹ فروردین ۱۳۹۴

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.